Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miejscowość:
Bytom
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

O OBIEKCIE

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Od roku 2002 funkcjonuje jako kolej turystyczna zapewniająca dogodny dojazd nad Zalew Nakło - Chechło oraz do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Na stacji Bytom Karb Wąskotorowy znajdują się: kolekcja zabytkowego taboru kolejowego, Izba Tradycji (niewielkie muzeum) oraz nastawnia Bytom Karb Wąskotorowy, gdzie turyści mogą zobaczyć unikatowe i czynne mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Kolej jest członkiem Szlaku Zabytków Techniki od momentu jego powstania, co roku bierze też udział w Industriadzie. Na terenie stacji organizowane są wydarzenia kulturalne (np. koncerty muzyki elektronicznej), pikniki rodzinne oraz gry terenowe. Teren stacji jest udostępniany na potrzeby m. in. organizacji plenerów fotograficznych oraz grup rekonstrukcyjnych. 

RYS HISTORYCZNY

Historia kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku sięga przełomu XVIII i XIX wieku, kiedy to w regionie powstały pierwsze koleje konne. Były to linie kolejowe stworzone dla wozów ciągniętych przez konie.  Służyły one do transportu rud żelaza i węgla kamiennego z kopalń do hut. Pierwsze linie kolei powstały w roku 1853.  Budowa kolei wąskotorowej na Górnym Śląsku została wykonana wg projektu wrocławskiej firmy "Bracia Oppenfeld" przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (był to właściciel pierwszej na ziemiach polskich kolei normalnotorowej Wrocław-Opole-Gliwice-Mysłowice) - na podstawie koncesji otrzymanej 24 marca 1851 roku.

W kolejnych  latach rozpoczęły służbę pierwsze na ziemiach polskich i jedne z pierwszych w Europie parowozy wąskotorowe wyprodukowane w austriackiej fabryce Gunther'a w Wiener Neustadt. Tak rozpoczęła się historia górnośląskich kolei wąskotorowych. W roku 1921 sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych została przedzielona nowo ustanowioną granicą polsko-niemiecką, co doprowadziło do pewnego ograniczenia przewozów, ale też do budowy nowych linii mających na celu obejście granicy państwowej.  Zajęcie Śląska przez Niemcy w 1939 roku ponownie zintegrowało system. Ponowne połączenie sieci wąskich torów nastąpiło w roku 1945 gdy cały Górny Śląsk stał się częścią Polski. Okresem szczytowego rozwoju GKW była druga połowa lat 50. XX wieku, kiedy długość sieci osiągnęła 233 km, a liczba jednocześnie obsługiwanych bocznic zbliżyła się do 200. Sieć wąskich torów łączyła niemal wszystkie kopalnie i huty na terenie GOP.

Do połowy lat 60-tych koleje wąskotorowe były inwestycją bardzo potrzebną i rozwojową, a tym samym dającą duże dochody. Od połowy lat 60-tych rozpoczął się jednak powolny regres kolei spowodowany brakiem inwestycji oraz rozbudową sieci drogowej, która stanowiła konkurencję nie do pokonania.

Przemiany gospodarcze na początku lat 90. XX wieku doprowadziły do upadku kolei wąskotorowych. Mimo wszystko, do początku lat 90-tych GKW stanowiły gęsty i jednolity system transportu łączący huty, kopalnie, elektrownie i inne zakłady przemysłowe na terenie wyznaczonym  przez trójkąt Racibórz-Tarnowskie Góry Miasteczko Śl.-Katowice Szopienice (czyli cały Górnośląski Okręg Przemysłowy).

w roku 2001 PKP postanowiły zlikwidować GKW. W roku 2002 21 km linii oraz część taboru przejęły samorządy (Bytom, Tarnowskie Góry i Miasteczko Śląskie). Od roku 2002 kolej wąskotorową prowadzi Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Czynny nieprzerwanie od niemal 160 lat szlak kolei wąskotorowej Bytom - Miasteczko Śląskie jest jedną z najciekawszych atrakcji Szlaku Zabytków Techniki w województwie śląskim, a miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie zaangażowały się w jego promocję i bieżące utrzymanie. W czerwcu 2013 roku oddano do eksploatacji 3 nowe wiadukty kolei wąskotorowej pomiędzy Karbiem i Szombierkami, przystosowane również do ruchu pieszego i rowerowego. Obecnie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przeżywają swój renesans – najnowszym sukcesem jest uruchomienie pozyskanej w 2019 r. przez Stowarzyszenie lokomotywy parowej, pochodzącej z 1950 roku. Liczący już ponad 70 lat „Ryś” trafił do Bytomia we wrześniu 2019 roku. To drugi parowóz tego typu, jaki posiadają GKW w swojej parowozowni, do dziś przetrwało ich zaledwie kilka. Jest to więc unikat i stanowi nie lada gratkę dla miłośników kolei. Od 2022 r. turyści korzystający z kolei będą mieli możliwość przejazdu „Rysiem”, który został włączony do normalnego funkcjonowania górnośląskiej linii kolei wąskotorowej.

NAGRODY I WYRÓŹNIENIA

  • Wyróżnienie w konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską "Pro Publico Bono" (2005),
  • Pierwsze miejsce w plebiscycie "Perły w Koronie Województwa Śląskiego" (2010),

GŁÓWNE ATRAKCJE

  • Przejazd koleją wąskotorową w otwartych wagonach na trasie Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie do Zabytkowej Kopalni Srebra oraz nad Zalew Nakło - Chechło.
  • Zwiedzanie stacji z przewodnikiem.
  • Zwiedzanie unikatowej nastawni oraz Izby Tradycji.

WYSTAWY STAŁE

  • Wystawa zabytkowego taboru kolejowego na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy,
  • Wystawa eksponatów związanych z historią kolei oraz przemysłu na Górnym Śląsku (Izba Tradycji),
  • Ekspozycja czynnych mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (lata 50. XX wieku) w nastawni Bytom Karb Wąskotorowy.

IMPREZY STAŁE

  • Industriada,
  • Srebrny Pociąg,

OFERTA EDUKACYJNA

  • szkoły podstawowe (kl. IV-VI)
  • szkoły podstawowe (kl. VII - VIII)
  • szkoły ponadpodstawowe

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH: brak

WI-FI: NIE

ZAKAZ PALENIA:  TAK

WC: TAK

PRZEDZIAŁ WIEKOWY: bez ograniczeń

CZAS ZWIEDZANIA: powyżej 4 godzin

JĘZYKI: polski / angielski / niemiecki

ZWIERZĘTA: nie

PARKING: TAK / darmowy

GASTRONOMIA: NIE 

SKLEP: TAK / z pamiątkami 

ATRAKCJE DODATKOWE: miejsce na grilla

MOŻLIWOŚĆ NOCLEGU: NIE

GODZINY OTWARCIA/CENNIK:  https://www.sgkw.eu/

PŁATNOŚCI: bezpłątne / gotówka / karta płatnicza

POTRZEBNA REZERWACJA: NIE / tylko dla grup

USŁUGI DODATOWE: Bezpłatne zwiedzanie z przewodnikiem w wybrane dni

 1:05 Bytom, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

 

 

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miejscowość:
Bytom
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

O OBIEKCIE

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Od roku 2002 funkcjonuje jako kolej turystyczna zapewniająca dogodny dojazd nad Zalew Nakło - Chechło oraz do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Na stacji Bytom Karb Wąskotorowy znajdują się: kolekcja zabytkowego taboru kolejowego, Izba Tradycji (niewielkie muzeum) oraz nastawnia Bytom Karb Wąskotorowy, gdzie turyści mogą zobaczyć unikatowe i czynne mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Kolej jest członkiem Szlaku Zabytków Techniki od momentu jego powstania, co roku bierze też udział w Industriadzie. Na terenie stacji organizowane są wydarzenia kulturalne (np. koncerty muzyki elektronicznej), pikniki rodzinne oraz gry terenowe. Teren stacji jest udostępniany na potrzeby m. in. organizacji plenerów fotograficznych oraz grup rekonstrukcyjnych. 

RYS HISTORYCZNY

Historia kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku sięga przełomu XVIII i XIX wieku, kiedy to w regionie powstały pierwsze koleje konne. Były to linie kolejowe stworzone dla wozów ciągniętych przez konie.  Służyły one do transportu rud żelaza i węgla kamiennego z kopalń do hut. Pierwsze linie kolei powstały w roku 1853.  Budowa kolei wąskotorowej na Górnym Śląsku została wykonana wg projektu wrocławskiej firmy "Bracia Oppenfeld" przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (był to właściciel pierwszej na ziemiach polskich kolei normalnotorowej Wrocław-Opole-Gliwice-Mysłowice) - na podstawie koncesji otrzymanej 24 marca 1851 roku.

W kolejnych  latach rozpoczęły służbę pierwsze na ziemiach polskich i jedne z pierwszych w Europie parowozy wąskotorowe wyprodukowane w austriackiej fabryce Gunther'a w Wiener Neustadt. Tak rozpoczęła się historia górnośląskich kolei wąskotorowych. W roku 1921 sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych została przedzielona nowo ustanowioną granicą polsko-niemiecką, co doprowadziło do pewnego ograniczenia przewozów, ale też do budowy nowych linii mających na celu obejście granicy państwowej.  Zajęcie Śląska przez Niemcy w 1939 roku ponownie zintegrowało system. Ponowne połączenie sieci wąskich torów nastąpiło w roku 1945 gdy cały Górny Śląsk stał się częścią Polski. Okresem szczytowego rozwoju GKW była druga połowa lat 50. XX wieku, kiedy długość sieci osiągnęła 233 km, a liczba jednocześnie obsługiwanych bocznic zbliżyła się do 200. Sieć wąskich torów łączyła niemal wszystkie kopalnie i huty na terenie GOP.

Do połowy lat 60-tych koleje wąskotorowe były inwestycją bardzo potrzebną i rozwojową, a tym samym dającą duże dochody. Od połowy lat 60-tych rozpoczął się jednak powolny regres kolei spowodowany brakiem inwestycji oraz rozbudową sieci drogowej, która stanowiła konkurencję nie do pokonania.

Przemiany gospodarcze na początku lat 90. XX wieku doprowadziły do upadku kolei wąskotorowych. Mimo wszystko, do początku lat 90-tych GKW stanowiły gęsty i jednolity system transportu łączący huty, kopalnie, elektrownie i inne zakłady przemysłowe na terenie wyznaczonym  przez trójkąt Racibórz-Tarnowskie Góry Miasteczko Śl.-Katowice Szopienice (czyli cały Górnośląski Okręg Przemysłowy).

w roku 2001 PKP postanowiły zlikwidować GKW. W roku 2002 21 km linii oraz część taboru przejęły samorządy (Bytom, Tarnowskie Góry i Miasteczko Śląskie). Od roku 2002 kolej wąskotorową prowadzi Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Czynny nieprzerwanie od niemal 160 lat szlak kolei wąskotorowej Bytom - Miasteczko Śląskie jest jedną z najciekawszych atrakcji Szlaku Zabytków Techniki w województwie śląskim, a miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie zaangażowały się w jego promocję i bieżące utrzymanie. W czerwcu 2013 roku oddano do eksploatacji 3 nowe wiadukty kolei wąskotorowej pomiędzy Karbiem i Szombierkami, przystosowane również do ruchu pieszego i rowerowego. Obecnie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przeżywają swój renesans – najnowszym sukcesem jest uruchomienie pozyskanej w 2019 r. przez Stowarzyszenie lokomotywy parowej, pochodzącej z 1950 roku. Liczący już ponad 70 lat „Ryś” trafił do Bytomia we wrześniu 2019 roku. To drugi parowóz tego typu, jaki posiadają GKW w swojej parowozowni, do dziś przetrwało ich zaledwie kilka. Jest to więc unikat i stanowi nie lada gratkę dla miłośników kolei. Od 2022 r. turyści korzystający z kolei będą mieli możliwość przejazdu „Rysiem”, który został włączony do normalnego funkcjonowania górnośląskiej linii kolei wąskotorowej.

NAGRODY I WYRÓŹNIENIA

  • Wyróżnienie w konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską "Pro Publico Bono" (2005),
  • Pierwsze miejsce w plebiscycie "Perły w Koronie Województwa Śląskiego" (2010),

GŁÓWNE ATRAKCJE

  • Przejazd koleją wąskotorową w otwartych wagonach na trasie Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie do Zabytkowej Kopalni Srebra oraz nad Zalew Nakło - Chechło.
  • Zwiedzanie stacji z przewodnikiem.
  • Zwiedzanie unikatowej nastawni oraz Izby Tradycji.

WYSTAWY STAŁE

  • Wystawa zabytkowego taboru kolejowego na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy,
  • Wystawa eksponatów związanych z historią kolei oraz przemysłu na Górnym Śląsku (Izba Tradycji),
  • Ekspozycja czynnych mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (lata 50. XX wieku) w nastawni Bytom Karb Wąskotorowy.

IMPREZY STAŁE

  • Industriada,
  • Srebrny Pociąg,

OFERTA EDUKACYJNA

  • szkoły podstawowe (kl. IV-VI)
  • szkoły podstawowe (kl. VII - VIII)
  • szkoły ponadpodstawowe

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH: brak

WI-FI: NIE

ZAKAZ PALENIA:  TAK

WC: TAK

PRZEDZIAŁ WIEKOWY: bez ograniczeń

CZAS ZWIEDZANIA: powyżej 4 godzin

JĘZYKI: polski / angielski / niemiecki

ZWIERZĘTA: nie

PARKING: TAK / darmowy

GASTRONOMIA: NIE 

SKLEP: TAK / z pamiątkami 

ATRAKCJE DODATKOWE: miejsce na grilla

MOŻLIWOŚĆ NOCLEGU: NIE

GODZINY OTWARCIA/CENNIK:  https://www.sgkw.eu/

PŁATNOŚCI: bezpłątne / gotówka / karta płatnicza

POTRZEBNA REZERWACJA: NIE / tylko dla grup

USŁUGI DODATOWE: Bezpłatne zwiedzanie z przewodnikiem w wybrane dni

 1:05 Bytom, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

 

 

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miejscowość:
Bytom
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

O OBIEKCIE

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Od roku 2002 funkcjonuje jako kolej turystyczna zapewniająca dogodny dojazd nad Zalew Nakło - Chechło oraz do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Na stacji Bytom Karb Wąskotorowy znajdują się: kolekcja zabytkowego taboru kolejowego, Izba Tradycji (niewielkie muzeum) oraz nastawnia Bytom Karb Wąskotorowy, gdzie turyści mogą zobaczyć unikatowe i czynne mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Kolej jest członkiem Szlaku Zabytków Techniki od momentu jego powstania, co roku bierze też udział w Industriadzie. Na terenie stacji organizowane są wydarzenia kulturalne (np. koncerty muzyki elektronicznej), pikniki rodzinne oraz gry terenowe. Teren stacji jest udostępniany na potrzeby m. in. organizacji plenerów fotograficznych oraz grup rekonstrukcyjnych. 

RYS HISTORYCZNY

Historia kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku sięga przełomu XVIII i XIX wieku, kiedy to w regionie powstały pierwsze koleje konne. Były to linie kolejowe stworzone dla wozów ciągniętych przez konie.  Służyły one do transportu rud żelaza i węgla kamiennego z kopalń do hut. Pierwsze linie kolei powstały w roku 1853.  Budowa kolei wąskotorowej na Górnym Śląsku została wykonana wg projektu wrocławskiej firmy "Bracia Oppenfeld" przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (był to właściciel pierwszej na ziemiach polskich kolei normalnotorowej Wrocław-Opole-Gliwice-Mysłowice) - na podstawie koncesji otrzymanej 24 marca 1851 roku.

W kolejnych  latach rozpoczęły służbę pierwsze na ziemiach polskich i jedne z pierwszych w Europie parowozy wąskotorowe wyprodukowane w austriackiej fabryce Gunther'a w Wiener Neustadt. Tak rozpoczęła się historia górnośląskich kolei wąskotorowych. W roku 1921 sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych została przedzielona nowo ustanowioną granicą polsko-niemiecką, co doprowadziło do pewnego ograniczenia przewozów, ale też do budowy nowych linii mających na celu obejście granicy państwowej.  Zajęcie Śląska przez Niemcy w 1939 roku ponownie zintegrowało system. Ponowne połączenie sieci wąskich torów nastąpiło w roku 1945 gdy cały Górny Śląsk stał się częścią Polski. Okresem szczytowego rozwoju GKW była druga połowa lat 50. XX wieku, kiedy długość sieci osiągnęła 233 km, a liczba jednocześnie obsługiwanych bocznic zbliżyła się do 200. Sieć wąskich torów łączyła niemal wszystkie kopalnie i huty na terenie GOP.

Do połowy lat 60-tych koleje wąskotorowe były inwestycją bardzo potrzebną i rozwojową, a tym samym dającą duże dochody. Od połowy lat 60-tych rozpoczął się jednak powolny regres kolei spowodowany brakiem inwestycji oraz rozbudową sieci drogowej, która stanowiła konkurencję nie do pokonania.

Przemiany gospodarcze na początku lat 90. XX wieku doprowadziły do upadku kolei wąskotorowych. Mimo wszystko, do początku lat 90-tych GKW stanowiły gęsty i jednolity system transportu łączący huty, kopalnie, elektrownie i inne zakłady przemysłowe na terenie wyznaczonym  przez trójkąt Racibórz-Tarnowskie Góry Miasteczko Śl.-Katowice Szopienice (czyli cały Górnośląski Okręg Przemysłowy).

w roku 2001 PKP postanowiły zlikwidować GKW. W roku 2002 21 km linii oraz część taboru przejęły samorządy (Bytom, Tarnowskie Góry i Miasteczko Śląskie). Od roku 2002 kolej wąskotorową prowadzi Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Czynny nieprzerwanie od niemal 160 lat szlak kolei wąskotorowej Bytom - Miasteczko Śląskie jest jedną z najciekawszych atrakcji Szlaku Zabytków Techniki w województwie śląskim, a miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie zaangażowały się w jego promocję i bieżące utrzymanie. W czerwcu 2013 roku oddano do eksploatacji 3 nowe wiadukty kolei wąskotorowej pomiędzy Karbiem i Szombierkami, przystosowane również do ruchu pieszego i rowerowego. Obecnie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przeżywają swój renesans – najnowszym sukcesem jest uruchomienie pozyskanej w 2019 r. przez Stowarzyszenie lokomotywy parowej, pochodzącej z 1950 roku. Liczący już ponad 70 lat „Ryś” trafił do Bytomia we wrześniu 2019 roku. To drugi parowóz tego typu, jaki posiadają GKW w swojej parowozowni, do dziś przetrwało ich zaledwie kilka. Jest to więc unikat i stanowi nie lada gratkę dla miłośników kolei. Od 2022 r. turyści korzystający z kolei będą mieli możliwość przejazdu „Rysiem”, który został włączony do normalnego funkcjonowania górnośląskiej linii kolei wąskotorowej.

NAGRODY I WYRÓŹNIENIA

  • Wyróżnienie w konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską "Pro Publico Bono" (2005),
  • Pierwsze miejsce w plebiscycie "Perły w Koronie Województwa Śląskiego" (2010),

GŁÓWNE ATRAKCJE

  • Przejazd koleją wąskotorową w otwartych wagonach na trasie Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie do Zabytkowej Kopalni Srebra oraz nad Zalew Nakło - Chechło.
  • Zwiedzanie stacji z przewodnikiem.
  • Zwiedzanie unikatowej nastawni oraz Izby Tradycji.

WYSTAWY STAŁE

  • Wystawa zabytkowego taboru kolejowego na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy,
  • Wystawa eksponatów związanych z historią kolei oraz przemysłu na Górnym Śląsku (Izba Tradycji),
  • Ekspozycja czynnych mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (lata 50. XX wieku) w nastawni Bytom Karb Wąskotorowy.

IMPREZY STAŁE

  • Industriada,
  • Srebrny Pociąg,

OFERTA EDUKACYJNA

  • szkoły podstawowe (kl. IV-VI)
  • szkoły podstawowe (kl. VII - VIII)
  • szkoły ponadpodstawowe

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH: brak

WI-FI: NIE

ZAKAZ PALENIA:  TAK

WC: TAK

PRZEDZIAŁ WIEKOWY: bez ograniczeń

CZAS ZWIEDZANIA: powyżej 4 godzin

JĘZYKI: polski / angielski / niemiecki

ZWIERZĘTA: nie

PARKING: TAK / darmowy

GASTRONOMIA: NIE 

SKLEP: TAK / z pamiątkami 

ATRAKCJE DODATKOWE: miejsce na grilla

MOŻLIWOŚĆ NOCLEGU: NIE

GODZINY OTWARCIA/CENNIK:  https://www.sgkw.eu/

PŁATNOŚCI: bezpłątne / gotówka / karta płatnicza

POTRZEBNA REZERWACJA: NIE / tylko dla grup

USŁUGI DODATOWE: Bezpłatne zwiedzanie z przewodnikiem w wybrane dni

 1:05 Bytom, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

 

 

Obiekty na szlaku
Bielsko-Biała
Muzeum Historyczne w Bielsku–Białej Stara Fabryka
Bytom
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Chorzów
Szyb Prezydent, Kompleks Sztygarka
Chorzów
Muzeum Hutnictwa w Chorzowie to jeden z najnowszych obiektów nie tylko na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, ale i na turystycznej mapie aglomeracji śląskiej. Swoją działalność rozpoczęło w listopadzie 2021 roku. Jest to pierwsze w Polsce muzeum prezentujące na przykładach Huty „Kościuszko”/”Królewskiej” oraz „Batory”/”Bismarck” historię hutnictwa żelaza i stali czasów rewolucji przemysłowej. Dotychczas żaden obiekt nie eksponował w takim zakresie historii jednej z najważniejszych branż przemysłowych kształtujących oblicze Górnego Śląska.
Cieszyn
Muzeum to kompletna stara drukarnia typograficzna, gdzie zachował się charakterystyczny klimat dawnych czasów. To jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie cały zgromadzony sprzęt jest w pełni sprawny. Można tu zobaczyć nie tylko różne maszyny i urządzenia, ale też poznać ich zastosowanie w dawnych drukarniach.
Cieszyn
Browar Zamkowy
Czeladź
Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia”
Czerwionka-Leszczyny
Familoki - Zabytkowe Osiedle Patronackie kopalni „Dębieńsko” 
Częstochowa
Muzeum Górnictwa Rud Żelaza
Częstochowa
Muzeum Historii Kolei
Częstochowa
Muzeum Produkcji Zapałek
Dąbrowa Górnicza
Kopalnia Ćwiczebna Muzeum Miejskiego Sztygarka
Gliwice
Muzeum Techniki Sanitarnej
Gliwice
Oddział Odlewnictwa Artystycznego Muzeum w Gliwicach
Gliwice
Radiostacja Gliwice
Karchowice
Zabytkowa Stacja Wodociągowa Zawada
Katowice
Osiedle Giszowiec (Miejski Dom Kultury Szopienice-Giszowiec, Filia nr 2 w Giszowcu)
Katowice
Osiedle Nikiszowiec
Katowice
Galeria Szyb Wilson
Katowice
Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA
Katowice
Siedziba Muzeum Śląskiego znajduje się na zrewitalizowanym poprzemysłowym terenie dawnej kopalni „Katowice”. Koncepcja architektoniczna nawiązuje do przemysłowej historii Śląska i pierwotnej funkcji terenu pokopalnianego. Zakłada niewielką ingerencję w poprzemysłowy krajobraz, dlatego większa część zaprojektowanego kompleksu znajduje się pod ziemią. Przeszklone bryły harmonizują z zespołem zabytkowych budynków, spośród których duża część została zbudowana jeszcze w XIX wieku.
Katowice
Fabryka Porcelany
Łaziska Górne
Muzeum Energetyki
Mysłowice
Centralne Muzeum Pożarnictwa
Pszczyna
Muzeum Prasy Śląskiej
Radzionków
Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek
Ruda Śląska
Stacja Biblioteka znajduje się w historycznym budynku byłego dworca kolejowego w dzielnicy Chebzie w Rudzie Śląskiej. Budynek został wpisany do rejestru zabytków województwa śląskiego pod nr A/485/216. Kompleksowa rewitalizacja budynku dworca w Chebziu zakończyła się w 2018 r. Prace adaptacyjne polegały przede wszystkim na dostosowaniu wnętrz dworca do potrzeb biblioteki.
Ruda Śląska
Kolonia Robotnicza Ficinus
Rudy
Kolej Wąskotorowa w Rudach
Rybnik
Zabytkowa Kopalnia Ignacy
Siemianowice Śląskie
Park Tradycji
Świętochłowice
Wieże KWK Polska
Tarnowskie Góry
Sztolnia Czarnego Pstrąga
Tarnowskie Góry
Zabytkowa Kopalnia Srebra
Tychy
Browar Obywatelski
Tychy
Muzeum Tyskich Browarów Książęcych
Ustroń
Muzeum Ustrońskie im. Jana Jarockiego
Zabrze
Kopalnia Guido to unikatowy w skali Europy obiekt turystyczny, w którym można zjechać w podziemia oryginalną szolą i przekonać się na własne oczy, jak wyglądała i wygląda praca górników. Na turystów czeka niemal 5 km tras turystycznych w pokopalnianych korytarzach. Odwiedzający w czasie zwiedzania poznają techniki wydobycia i zabezpieczania kopalń od XIX wieku do czasów współczesnych. Jedną z ciekawostek i atrakcją jest pokonanie części trasy elektryczną kolejką podwieszaną - jedyną tego typu kolejką górnicza na świecie udostępniona dla turystów!
Zabrze
Sztolnia Królowa Luiza w Zabrzu to obiekt absolutnie wyjątkowy, powstały w oparciu o jedną z najstarszych kopalń węgla kamiennego Górnego Śląska. Obejmuje przestrzenie zarówno na powierzchni, jak i prawdziwą sieć podziemnych korytarzy, biegnących praktycznie pod samym centrum miasta.
Zabrze
Szyb Maciej
Żarki
Stary Młyn - Muzeum Dawnych Rzemiosł
Żywiec
Muzeum Browaru Żywiec
Pogoda
Katowice