Kolej Wąskotorowa w Rudach

Miejscowość:
Rudy
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

O OBIEKCIE

Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in. lokomotywy i wagony. Kolej wąskotorowa była najwygodniejszym środkiem komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice–Racibórz. Pomimo, że czas jazdy miała porównywalny do innych środków transportu, to obsługiwała 10 miejscowości pozbawionych do tej pory sprawnej komunikacji. Już w pierwszym, niepełnym 1903 roku istnienia, kolej przewiozła 279 646 pasażerów i 10 009 ton towarów. Rekord zanotowano w 1954 r. kiedy przewieziono 1 834 400 pasażerów. Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Znalazły się tam warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obrządzania parowozów i trójkąt torowy do ich obracania.

W okresie wiosenno-jesiennym, a także okazjonalnie w zimie odbywają się planowe kursy turystyczne na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy (trakcją parową oraz spalinową) i na trasie Rudy-Stanica-Rudy (w trakcji spalinowej). Podczas przejazdu nimi można podziwiać Park Krajobrazowy Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich. Na stacji można skorzystać także z wielu innych atrakcji, takich jak przejażdżki drezynami, zwiedzanie z przewodnikiem lokomotywowni oraz kuźni kowalskiej, czy odwiedzenie muzeum kolejowego i śląskiej izby.

RYS HISTORYCZNY

Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza. 28 lutego 1901 r. tor kolejowy dotarł do miejscowości Paproć. Natomiast 1 kwietnia następnego roku oddano do eksploatacji dalszy odcinek z Paproci do Markowic Raciborskich. Ostatni fragment linii budowanej etapami doprowadzono do Plani (obecnie Płoni) – dzielnicy Raciborza 17 maja 1903 roku. Cała trasa z Gliwic do Raciborza przez Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice liczyła łącznie 51 km. Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Stacja ta, największa na całej linii, zlokalizowana została w połowie drogi i obejmowała m.in. warsztaty naprawcze taboru. Główny budynek posiadał dwa piętra z poddaszem i częściowo wykonany był z muru pruskiego. Mieściło się tu biuro zawiadowcy stacji, nastawnia, poczekalnia oraz schronisko dla drużyn konduktorskich. Dwie obszerne hale stacyjne przeznaczone były dla lokomotyw i wagonów. Obecnie pozostał jedynie odcinek kolei ze Stanicy, przez Rudy do Paproci i stacji Rybnik Stodoły. Pierwotny budynek dworcowy w Rudach nie zachował się (obecnie stoi tu późniejsza budowla), zaś budynki w Stanicy i Paproci zatraciły swój wygląd po zniszczeniach wojennych i nieudolnych odbudowach. Zachował się natomiast budynek lokomotywowni.

GŁÓWNE ATRAKCJE

Stacja w Rudach tętni życiem. Zabytkowe budynki, w tym ponad stuletnia hala lokomotywowni, są sukcesywnie odrestaurowywane. Na torach postojowych gromadzone są unikatowe lokomotywy i wagony, a większość z tych eksponatów w przyszłości będzie można zobaczyć w ruchu. Już teraz na szlaku spotkać można parowóz Las-49 czy spalinową lokomotywę Lxd2. Okazjonalnie na tory wyjeżdża najstarszy na świecie jeżdżący elektrowóz wąskotorowy, wyprodukowany w 1896 roku przez firmę Siemens. 

IMPREZY STAŁE:

  • Industriada,
  • Święto Pieczonego Ziemniaka,
  • Imprezy okolicznościowe: Kulig, Topienie Marzanny, Majówka, Przejazd z duchami, Mikołajki.

OFERTA EDUKACYJNA -

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH: WC

UDOGODNIENIA DLA DZIECI: przewijak, organizacja urodzin

WI-FI: NIE

ZAKAZ PALENIA: TAK

WC: TAK

PRZEDZIAŁ WIEKOWY: dla wszystkich

CZAS ZWIEDZANIA: 1-4 h

JĘZYKI: polski

ZWIERZĘTA: TAK

INNE: Część atrakcji dostępna jest na wolnej przestrzeni, więc odzież może ulec lekkiemu zabrudzeniu,

PARKING: TAK / bezpłatny

GASTRONOMIA: TAK / foodtruck, bistro

SKLEP: TAK / z pamiątkami

ATRAKCJE DODATKOWE: krąg ogniskowy z zadaszoną wiatą

MOŻLIWOŚĆ NOCLEGU: TAK / w pobliżu

GODZINY OTWARCIA/CENNIK: http://www.kolejkarudy.pl/site/index/5-rozklad-jazdy-i-cennik.html

PŁATNOŚCI: gotówka / karta płatnicza / blik    

POTRZEBNA REZERWACJA: NIE / dla grup

USŁUGI DODATOWE: przewodnik za opłatą

0:41 - Rudy, Kolej Wąskotorowa

 

 

 

 

Kolej Wąskotorowa w Rudach

Miejscowość:
Rudy
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

O OBIEKCIE

Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in. lokomotywy i wagony. Kolej wąskotorowa była najwygodniejszym środkiem komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice–Racibórz. Pomimo, że czas jazdy miała porównywalny do innych środków transportu, to obsługiwała 10 miejscowości pozbawionych do tej pory sprawnej komunikacji. Już w pierwszym, niepełnym 1903 roku istnienia, kolej przewiozła 279 646 pasażerów i 10 009 ton towarów. Rekord zanotowano w 1954 r. kiedy przewieziono 1 834 400 pasażerów. Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Znalazły się tam warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obrządzania parowozów i trójkąt torowy do ich obracania.

W okresie wiosenno-jesiennym, a także okazjonalnie w zimie odbywają się planowe kursy turystyczne na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy (trakcją parową oraz spalinową) i na trasie Rudy-Stanica-Rudy (w trakcji spalinowej). Podczas przejazdu nimi można podziwiać Park Krajobrazowy Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich. Na stacji można skorzystać także z wielu innych atrakcji, takich jak przejażdżki drezynami, zwiedzanie z przewodnikiem lokomotywowni oraz kuźni kowalskiej, czy odwiedzenie muzeum kolejowego i śląskiej izby.

RYS HISTORYCZNY

Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza. 28 lutego 1901 r. tor kolejowy dotarł do miejscowości Paproć. Natomiast 1 kwietnia następnego roku oddano do eksploatacji dalszy odcinek z Paproci do Markowic Raciborskich. Ostatni fragment linii budowanej etapami doprowadzono do Plani (obecnie Płoni) – dzielnicy Raciborza 17 maja 1903 roku. Cała trasa z Gliwic do Raciborza przez Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice liczyła łącznie 51 km. Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Stacja ta, największa na całej linii, zlokalizowana została w połowie drogi i obejmowała m.in. warsztaty naprawcze taboru. Główny budynek posiadał dwa piętra z poddaszem i częściowo wykonany był z muru pruskiego. Mieściło się tu biuro zawiadowcy stacji, nastawnia, poczekalnia oraz schronisko dla drużyn konduktorskich. Dwie obszerne hale stacyjne przeznaczone były dla lokomotyw i wagonów. Obecnie pozostał jedynie odcinek kolei ze Stanicy, przez Rudy do Paproci i stacji Rybnik Stodoły. Pierwotny budynek dworcowy w Rudach nie zachował się (obecnie stoi tu późniejsza budowla), zaś budynki w Stanicy i Paproci zatraciły swój wygląd po zniszczeniach wojennych i nieudolnych odbudowach. Zachował się natomiast budynek lokomotywowni.

GŁÓWNE ATRAKCJE

Stacja w Rudach tętni życiem. Zabytkowe budynki, w tym ponad stuletnia hala lokomotywowni, są sukcesywnie odrestaurowywane. Na torach postojowych gromadzone są unikatowe lokomotywy i wagony, a większość z tych eksponatów w przyszłości będzie można zobaczyć w ruchu. Już teraz na szlaku spotkać można parowóz Las-49 czy spalinową lokomotywę Lxd2. Okazjonalnie na tory wyjeżdża najstarszy na świecie jeżdżący elektrowóz wąskotorowy, wyprodukowany w 1896 roku przez firmę Siemens. 

IMPREZY STAŁE:

  • Industriada,
  • Święto Pieczonego Ziemniaka,
  • Imprezy okolicznościowe: Kulig, Topienie Marzanny, Majówka, Przejazd z duchami, Mikołajki.

OFERTA EDUKACYJNA -

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH: WC

UDOGODNIENIA DLA DZIECI: przewijak, organizacja urodzin

WI-FI: NIE

ZAKAZ PALENIA: TAK

WC: TAK

PRZEDZIAŁ WIEKOWY: dla wszystkich

CZAS ZWIEDZANIA: 1-4 h

JĘZYKI: polski

ZWIERZĘTA: TAK

INNE: Część atrakcji dostępna jest na wolnej przestrzeni, więc odzież może ulec lekkiemu zabrudzeniu,

PARKING: TAK / bezpłatny

GASTRONOMIA: TAK / foodtruck, bistro

SKLEP: TAK / z pamiątkami

ATRAKCJE DODATKOWE: krąg ogniskowy z zadaszoną wiatą

MOŻLIWOŚĆ NOCLEGU: TAK / w pobliżu

GODZINY OTWARCIA/CENNIK: http://www.kolejkarudy.pl/site/index/5-rozklad-jazdy-i-cennik.html

PŁATNOŚCI: gotówka / karta płatnicza / blik    

POTRZEBNA REZERWACJA: NIE / dla grup

USŁUGI DODATOWE: przewodnik za opłatą

0:41 - Rudy, Kolej Wąskotorowa

 

 

 

 

Kolej Wąskotorowa w Rudach

Miejscowość:
Rudy
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

O OBIEKCIE

Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in. lokomotywy i wagony. Kolej wąskotorowa była najwygodniejszym środkiem komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice–Racibórz. Pomimo, że czas jazdy miała porównywalny do innych środków transportu, to obsługiwała 10 miejscowości pozbawionych do tej pory sprawnej komunikacji. Już w pierwszym, niepełnym 1903 roku istnienia, kolej przewiozła 279 646 pasażerów i 10 009 ton towarów. Rekord zanotowano w 1954 r. kiedy przewieziono 1 834 400 pasażerów. Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Znalazły się tam warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obrządzania parowozów i trójkąt torowy do ich obracania.

W okresie wiosenno-jesiennym, a także okazjonalnie w zimie odbywają się planowe kursy turystyczne na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy (trakcją parową oraz spalinową) i na trasie Rudy-Stanica-Rudy (w trakcji spalinowej). Podczas przejazdu nimi można podziwiać Park Krajobrazowy Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich. Na stacji można skorzystać także z wielu innych atrakcji, takich jak przejażdżki drezynami, zwiedzanie z przewodnikiem lokomotywowni oraz kuźni kowalskiej, czy odwiedzenie muzeum kolejowego i śląskiej izby.

RYS HISTORYCZNY

Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza. 28 lutego 1901 r. tor kolejowy dotarł do miejscowości Paproć. Natomiast 1 kwietnia następnego roku oddano do eksploatacji dalszy odcinek z Paproci do Markowic Raciborskich. Ostatni fragment linii budowanej etapami doprowadzono do Plani (obecnie Płoni) – dzielnicy Raciborza 17 maja 1903 roku. Cała trasa z Gliwic do Raciborza przez Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice liczyła łącznie 51 km. Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Stacja ta, największa na całej linii, zlokalizowana została w połowie drogi i obejmowała m.in. warsztaty naprawcze taboru. Główny budynek posiadał dwa piętra z poddaszem i częściowo wykonany był z muru pruskiego. Mieściło się tu biuro zawiadowcy stacji, nastawnia, poczekalnia oraz schronisko dla drużyn konduktorskich. Dwie obszerne hale stacyjne przeznaczone były dla lokomotyw i wagonów. Obecnie pozostał jedynie odcinek kolei ze Stanicy, przez Rudy do Paproci i stacji Rybnik Stodoły. Pierwotny budynek dworcowy w Rudach nie zachował się (obecnie stoi tu późniejsza budowla), zaś budynki w Stanicy i Paproci zatraciły swój wygląd po zniszczeniach wojennych i nieudolnych odbudowach. Zachował się natomiast budynek lokomotywowni.

GŁÓWNE ATRAKCJE

Stacja w Rudach tętni życiem. Zabytkowe budynki, w tym ponad stuletnia hala lokomotywowni, są sukcesywnie odrestaurowywane. Na torach postojowych gromadzone są unikatowe lokomotywy i wagony, a większość z tych eksponatów w przyszłości będzie można zobaczyć w ruchu. Już teraz na szlaku spotkać można parowóz Las-49 czy spalinową lokomotywę Lxd2. Okazjonalnie na tory wyjeżdża najstarszy na świecie jeżdżący elektrowóz wąskotorowy, wyprodukowany w 1896 roku przez firmę Siemens. 

IMPREZY STAŁE:

  • Industriada,
  • Święto Pieczonego Ziemniaka,
  • Imprezy okolicznościowe: Kulig, Topienie Marzanny, Majówka, Przejazd z duchami, Mikołajki.

OFERTA EDUKACYJNA -

UDOGODNIENIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH: WC

UDOGODNIENIA DLA DZIECI: przewijak, organizacja urodzin

WI-FI: NIE

ZAKAZ PALENIA: TAK

WC: TAK

PRZEDZIAŁ WIEKOWY: dla wszystkich

CZAS ZWIEDZANIA: 1-4 h

JĘZYKI: polski

ZWIERZĘTA: TAK

INNE: Część atrakcji dostępna jest na wolnej przestrzeni, więc odzież może ulec lekkiemu zabrudzeniu,

PARKING: TAK / bezpłatny

GASTRONOMIA: TAK / foodtruck, bistro

SKLEP: TAK / z pamiątkami

ATRAKCJE DODATKOWE: krąg ogniskowy z zadaszoną wiatą

MOŻLIWOŚĆ NOCLEGU: TAK / w pobliżu

GODZINY OTWARCIA/CENNIK: http://www.kolejkarudy.pl/site/index/5-rozklad-jazdy-i-cennik.html

PŁATNOŚCI: gotówka / karta płatnicza / blik    

POTRZEBNA REZERWACJA: NIE / dla grup

USŁUGI DODATOWE: przewodnik za opłatą

0:41 - Rudy, Kolej Wąskotorowa

 

 

 

 

Obiekty na szlaku
Bielsko-Biała
Muzeum Historyczne w Bielsku–Białej Stara Fabryka
Bytom
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Chorzów
Szyb Prezydent, Kompleks Sztygarka
Chorzów
Muzeum Hutnictwa w Chorzowie to jeden z najnowszych obiektów nie tylko na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, ale i na turystycznej mapie aglomeracji śląskiej. Swoją działalność rozpoczęło w listopadzie 2021 roku. Jest to pierwsze w Polsce muzeum prezentujące na przykładach Huty „Kościuszko”/”Królewskiej” oraz „Batory”/”Bismarck” historię hutnictwa żelaza i stali czasów rewolucji przemysłowej. Dotychczas żaden obiekt nie eksponował w takim zakresie historii jednej z najważniejszych branż przemysłowych kształtujących oblicze Górnego Śląska.
Cieszyn
Muzeum to kompletna stara drukarnia typograficzna, gdzie zachował się charakterystyczny klimat dawnych czasów. To jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie cały zgromadzony sprzęt jest w pełni sprawny. Można tu zobaczyć nie tylko różne maszyny i urządzenia, ale też poznać ich zastosowanie w dawnych drukarniach.
Cieszyn
Browar Zamkowy
Czeladź
Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia”
Czerwionka-Leszczyny
Familoki - Zabytkowe Osiedle Patronackie kopalni „Dębieńsko” 
Częstochowa
Muzeum Górnictwa Rud Żelaza
Częstochowa
Muzeum Historii Kolei
Częstochowa
Muzeum Produkcji Zapałek
Dąbrowa Górnicza
Kopalnia Ćwiczebna Muzeum Miejskiego Sztygarka
Gliwice
Muzeum Techniki Sanitarnej
Gliwice
Oddział Odlewnictwa Artystycznego Muzeum w Gliwicach
Gliwice
Radiostacja Gliwice
Karchowice
Zabytkowa Stacja Wodociągowa Zawada
Katowice
Osiedle Giszowiec (Miejski Dom Kultury Szopienice-Giszowiec, Filia nr 2 w Giszowcu)
Katowice
Osiedle Nikiszowiec
Katowice
Galeria Szyb Wilson
Katowice
Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA
Katowice
Siedziba Muzeum Śląskiego znajduje się na zrewitalizowanym poprzemysłowym terenie dawnej kopalni „Katowice”. Koncepcja architektoniczna nawiązuje do przemysłowej historii Śląska i pierwotnej funkcji terenu pokopalnianego. Zakłada niewielką ingerencję w poprzemysłowy krajobraz, dlatego większa część zaprojektowanego kompleksu znajduje się pod ziemią. Przeszklone bryły harmonizują z zespołem zabytkowych budynków, spośród których duża część została zbudowana jeszcze w XIX wieku.
Katowice
Fabryka Porcelany
Łaziska Górne
Muzeum Energetyki
Mysłowice
Centralne Muzeum Pożarnictwa
Pszczyna
Muzeum Prasy Śląskiej
Radzionków
Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek
Ruda Śląska
Stacja Biblioteka znajduje się w historycznym budynku byłego dworca kolejowego w dzielnicy Chebzie w Rudzie Śląskiej. Budynek został wpisany do rejestru zabytków województwa śląskiego pod nr A/485/216. Kompleksowa rewitalizacja budynku dworca w Chebziu zakończyła się w 2018 r. Prace adaptacyjne polegały przede wszystkim na dostosowaniu wnętrz dworca do potrzeb biblioteki.
Ruda Śląska
Kolonia Robotnicza Ficinus
Rudy
Kolej Wąskotorowa w Rudach
Rybnik
Zabytkowa Kopalnia Ignacy
Siemianowice Śląskie
Park Tradycji
Świętochłowice
Wieże KWK Polska
Tarnowskie Góry
Sztolnia Czarnego Pstrąga
Tarnowskie Góry
Zabytkowa Kopalnia Srebra
Tychy
Browar Obywatelski
Tychy
Muzeum Tyskich Browarów Książęcych
Ustroń
Muzeum Ustrońskie im. Jana Jarockiego
Zabrze
Kopalnia Guido to unikatowy w skali Europy obiekt turystyczny, w którym można zjechać w podziemia oryginalną szolą i przekonać się na własne oczy, jak wyglądała i wygląda praca górników. Na turystów czeka niemal 5 km tras turystycznych w pokopalnianych korytarzach. Odwiedzający w czasie zwiedzania poznają techniki wydobycia i zabezpieczania kopalń od XIX wieku do czasów współczesnych. Jedną z ciekawostek i atrakcją jest pokonanie części trasy elektryczną kolejką podwieszaną - jedyną tego typu kolejką górnicza na świecie udostępniona dla turystów!
Zabrze
Sztolnia Królowa Luiza w Zabrzu to obiekt absolutnie wyjątkowy, powstały w oparciu o jedną z najstarszych kopalń węgla kamiennego Górnego Śląska. Obejmuje przestrzenie zarówno na powierzchni, jak i prawdziwą sieć podziemnych korytarzy, biegnących praktycznie pod samym centrum miasta.
Zabrze
Szyb Maciej
Żarki
Stary Młyn - Muzeum Dawnych Rzemiosł
Żywiec
Muzeum Browaru Żywiec
Pogoda
Katowice