Wyszukiwarka
Liczba elementów: 67
Bytom
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
więcej >>
Dodaj do planera
Bytom
Pierwsza – normalnotorowa – linia kolejowa ruszyła na Górnym Śląsku w 1846 roku i łączyła Wrocław z Mysłowicami. Niestety, omijała wiele ważnych ośrodków miejskich, często zresztą na życzenie ich mieszkańców, którzy mnożyli wyimaginowane powody, dla których obecność kolei w ich mieście byłaby niewskazana. Wkrótce okazało się, że kolej sprzyja rozwojowi gospodarczemu. Na początku lat 50. XIX stulecia rozpoczęto budowę linii kolejowych o rozstawie torów 785 mm - mniejszym od stosowanego przez kolej normalnotorową. Łączyły one setki zakładów przemysłowych, umożliwiając przewożenie towarów, a sporadycznie także pasażerów. Największym inwestorem, do czasu nacjonalizacji kolei przez państwo pruskie w 1883 roku, było Towarzystwo Kolei Górnośląskich. Z czasem scaliło ono w jeden system wiele odcinków, ułożonych i obsługiwanych przez innych prywatnych przedsiębiorców. Po II wojnie światowej gospodarzem kolejki stały się PKP. Pierwsze linie połączyły Tarnowskie Góry z Wirkiem (obecnie dzielnica Rudy Śląskiej) oraz Karb (dzielnica Bytomia) z Szopienicami (dzielnica Katowic). Sieć rozwijała się bardzo dynamicznie, osiągając w latach 50. XX wieku w sumie blisko 250 km długości. Najdłużej obsługiwanym zakładem była Elektrownia Chorzów, do której ostatni transport węgla w ten sposób przyjechał w 2001 roku. Na początku drugiego dziesięciolecia XXI wieku popularna „rosbanka” kursuje nieregularnie na odcinku Bytom PKP Wąskotorowy–Miasteczko Śląskie. Linia liczy ponad 21 km; pociąg pokonuje tę odległość w nieco ponad godzinę, przewożąc turystów i wycieczkowiczów. Trasa zaczyna się na dworcu PKP w Bytomiu. Następne jej przystanki to: Szombierki, Karb, Dąbrowa Miejska, Sucha Góra, Repty Kopalnia Zabytkowa, Tarnowskie Góry, Lasowice, Miasteczko Śląskie Zalew, Miasteczko Śląskie. Największą stacją GKW jest Bytom Karb Wąskotorowy. Zachowały się na niej budynki lokomotywowni, gdzie zobaczyć można m.in. dwa parowozy, pojazdy spalinowe (w tym powszechnie stosowaną, rumuńską lokomotywę typu Lxd2), wagony towarowe i osobowe oraz pojazdy pomocnicze (np. drezynę). Ciekawostką jest wagon–salonka z 1912 roku. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu znajdują się na Szlaku Zabytków Techniki.
Bytom
Wieża szybu "Krystyna" kopalni węgla kamiennego „Szombierki” w Bytomiu należy do najbardziej oryginalnych tego typu budowli na Śląsku. Wzniesiono ją w 1928 roku, w miejsce pierwotnej wieży szybu „Keiser Wilhelm” ówczesnej kopalni „Hohenzollern”. Pionierskim rozwiązaniem było zamontowanie na głowicy wieży elektrycznych maszyn wyciągowych. Jej kształt przyrównuje się często do charakterystycznego młotka górniczego – pyrlika. Wieża liczy 57 m wysokości.
więcej >>
Dodaj do planera
Bytom
Wieża ciśnień stojąca przy ul. Oświęcimskiej w Bytomiu, warta jest zainteresowania ze względu na nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne oraz formę, będącą wyrazem (modnego w momencie powstania budynku) stylu architektonicznego – funkcjonalizmu. Wieżę postawiono w latach 1934-1935 na filarach i głębokich fundamentach, które chronią 44-metrową budowlę przed skutkami tąpnięć górniczych. Do budowy użyto przede wszystkim żelbetonu i wysokiej jakości cementu portlandzkiego.
więcej >>
Dodaj do planera
Bytom
Budynek dawnej siłowni huty „Bobrek” przy ul. Konstytucji w Bytomiu Bobrku jest jedyną pozostałością po działającej tutaj, przez prawie półtora stulecia, hucie żelaza. W zabytkowym budynku elektrowni, przed laty, funkcjonowały urządzenia przemysłowej elektrowni na gaz wielkopiecowy. Ceglane gmachy siłowni wzniesiono w dwóch etapach, na początku ubiegłego wieku, nawiązując stylistycznie do architektury romańskiej.
więcej >>
Dodaj do planera
Bytom
Miłośnicy starych samochodów powinni odszukać w Bytomiu ten adres: ul. Strzelców Bytomskich 98. W budynku Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego mieści się Galeria Motoryzacji i Techniki, gdzie w trzech pawilonach wystawienniczych prezentuje się zabytkowe samochody osobowe, jednoślady, a także militaria, zgromadzone przez kilka śląskich instytucji oraz prywatnych kolekcjonerów. Najstarszym pojazdem jest samochód marki buick, z 1928 roku.
więcej >>
Dodaj do planera