Pierwszy przejazd Ryszarda. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe uruchomiły 70-letni parowóz

Data publikacji:
13 Styczeń 2022
Odsłuchaj tekst

Historia Kolei Wąskotorowych jest bardzo ciekawa i stanowi dziś ślad po dawnej przemysłowej mapie Śląska, łącząc niegdyś fabryki i zakłady produkcyjne. Służyła bowiem do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Pierwotnie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe były siecią publiczną kolei wąskotorowych o prześwicie toru 785 mm, uruchomioną w połowie XIX wieku (budowano ją w latach 1851-1857). Niezależnie od Górnośląskich Kolei Wąskotorowych poszczególne przedsiębiorstwa tworzyły w tym czasie również własne linie i sieci kolejowe obsługujące ich zakłady produkcyjne i fabryki np. linia kolei łącząca zakłady koncernu Giesches Erben w rejonie Szopienic. Niektóre z nich np. linia Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz zostały formalnie przyłączone po II wojnie światowej do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Z wyjątkiem tej linii koleje te nie służyły do transportu osób. Tylko na linii rudzkiej do 1991 roku odbywały się regularne przewozy pasażerskie między Gliwicami a Rudami i Raciborzem. Do pomysłu powrócono w 1993 roku, ponownie uruchamiając połączenie turystyczne na tej samej trasie. Wkrótce wydłużono je aż do Siemianowic Śląskich. Współcześnie GKW funkcjonują jako kolej turystyczna i uważane są za najstarszą nieprzerwanie funkcjonującą kolej wąskotorową na świecie. W szczytowym okresie  funkcjonowania, który przypadał na  połowę XX wieku sieć liczyła 233 km długości.

Cieszące się dużą popularnością koleje wąskotorowe są cały czas rozbudowywane i modernizowane przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Po trwającym blisko rok gruntownym remoncie, w taborze kolei pojawił się nowy pojazd –  to lokomotywa typu „Ryś”, której pierwowzorem były niemieckie przemysłowe parowozy typu ”Riesa”. Maszyny te przeznaczone były do pracy na kolejach leśnych i przemysłowych. Pozyskana w 2019 r. przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych lokomotywa parowa pochodzi z 1950 roku. Liczący już ponad 70 lat „Ryś” trafił do Bytomia we wrześniu 2019 roku. To drugi parowóz tego typu, jaki posiadają GKW w swojej parowozowni, do dziś przetrwało ich zaledwie kilka. Jest to więc unikat i stanowi nie lada gratkę dla miłośników kolei. Od tego roku turyści korzystający z kolei będą mieli możliwość przejazdu „Rysiem”, który został włączony do normalnego funkcjonowania górnośląskiej linii kolei wąskotorowej. 

Koleje wąskotorowe

Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)
Wyświetlenia:  75
Pogoda
Katowice