Religijność na Górnym Śląsku od zawsze − poza pracą i rodziną − stanowiła jedną z najważniejszych kultywowanych wartości, a oparte na wierze życie religijne przejawiało się w głównie w codziennej modlitwie, uczestnictwie w sakramentach oraz świętowaniu religijnych uroczystości. Dawne życie społeczno-kulturalne śląskich rodzin katolickich skupiało się zazwyczaj w kręgu Kościoła i działających w parafii towarzystw religijnych. Każda z grup wiekowych brała udział w pracach odpowiednich dla siebie bractw i towarzystw tworzonych przy śląskich parafiach rzymskokatolickich.
Dawne życie społeczno-kulturalne śląskich rodzin katolickich skupiało się zazwyczaj w kręgu Kościoła i działających w parafii towarzystw religijnych. Każda z grup wiekowych brała udział w pracach odpowiednich dla siebie bractw i towarzystw tworzonych przy śląskich parafiach rzymskokatolickich.
Zewnętrznym objawem tego, że jest się praktykującym i bogobojnym katolikiem, było posiadanie i eksponowanie w domu licznych obrazów i rzeźb ukazujących Jezusa, Matkę Boską, świętych Pańskich i aniołów. Obrazy, zazwyczaj oleodruki, oprawione w szkło i drewniane, nieraz bardzo ozdobne ramy, najczęściej znajdowały miejsce nad łożem małżeńskim, nad łóżeczkiem dziecka, były też eksponowane na innych ścianach mieszkania. „Święte" obrazy i figurki od końca XIX wieku do połowy wieku XX zdobiły ołtarzyki w domach na wsi oraz w robotniczych mieszkaniach na Górnym Śląsku. Także dzisiaj można je zobaczyć w wielu domach, gdzie są nie tylko symbolem religijności, ale traktuje się je jako ważną rodzinną pamiątkę, przekazywaną z pokolenia na pokolenie.
Jedna z kolekcji Oddziału Muzeum Historii Katowic − Działu Etnologii Miasta liczy około 200 oleodruków oraz kilkadziesiąt figurek oraz gipsowych, porcelanowych i drewnianych rzeźb stawianych kiedyś przez pobożnych Ślązaków w tzw. świętych kątach. Wśród nich znajdują się, prezentowane na wystawie, wizerunki najbardziej popularnych świętych. Jak wierzono, dzięki ich wstawiennictwu można było wyprosić wiele łask dla siebie i swojej rodziny.
Chociaż ukazane oleodruki czy figury zaliczyć można do dzieł tzw. sztuki popularnej, na które stać było niższe warstwy społeczeństwa, warto dojrzeć w nich wartość sentymentalną, religijną i historyczną.